Використання
сучасних інформаційних технологій в історії
Використання сучасних інформаційних технологій в історії – одна з
найбільш важливих тенденцій сучасного освітнього процесу. При цьому під
інформаційними технологіями навчання слід розуміти процес підготовки та передачі
інформації учню засобом системи використання комп'ютерної
техніки та програмними продуктами. Це дає змогу організувати спільну роботу
вчителя та учнів під час уроку, залучити дані мережі Інтернет для розвитку
вмінь та навичок учнів самостійно здобувати нові знання.
У поєднанні з традиційними і різноманітними
інноваційними методами навчання, глобальні комп`ютерні мережі і телекомунікації
сприяють реалізації принципу розвиваючого навчання, оскільки застосування їх у
загальноосвітньому процесі спрямоване на:
1. Широке спілкування і зближення учасників
телекомунікаційних проектів.
2. Контакти з іншими культурами.
3. Використання дослідницьких методів,
індивідуальних, парних, групових, самостійних видів діяльності.
4. Розвиток гуманітарної освіти.
Поєднуючи в собі вартості багатьох традиційних інформаційних технологій,
комп`ютерні технології дозволяють істотно оптимізувати процес навчання історії.
Він може стати більш цікавим, емоційно насиченим, динамічним і наочним;
комп`ютерна технологія також здатна індивідуалізувати і диференціювати
навчальний процес; реалізувати його творчий характер, організувати гнучке
управління навчальною діяльністю, інтенсифікувати і активізувати навчання.
Крім
цього, комп`ютерні технології дають можливість на якісно новому рівні вивчати
різні курси історії. Вони надають інформацію в зручній для учнів формі – у
вигляді графіків, таблиць, діаграм, екранних картинок, історичних карт,
мультимедійних презентацій, а також для статичної оцінки історичних фактів і
проведення порівняння різних об`єктів за якимось параметром.
Виконуючи функцію інформативного супроводу історії, комп`ютер здатний
істотно полегшити процес оволодіння учнями як репродуктивними уміннями, так і
загально логічними (систематизацією, класифікацією, аналізом і синтезом), а
також рефлексивними (умінням опрацьовувати статистичні дані, здійснювати збір,
упорядкування і аналіз інформації).
Реалізуючи основні принципи дидактики, комп`ютерні технології привносять
в навчання і деякі нові закономірності.
По-перше, всі елементи навчального процесу
повинні бути орієнтовані на індивідуальні інформаційні можливості і особливості
учня, тобто вони повинні володіти адаптованістю до індивідуальних особливостей
учня по формі, об`єму і темпу надання інформації. Способи застосування
комп`ютерних технологій у навчанні повинні визначатися віковими, фізіологічними
і розумовими можливостями школярів.
По-друге, навчання повинно бути
мультимедійним, тобто комплексним по змісту інформації і по формі організації.
Об`єднання в навчальних комп`ютерних програмах візуальної і звукової форм,
надання навчальної інформації в значній мірі підвищує її наочність і
виразність, і тим самим дозволяє перетворити вивчення історії в цікавий і
змістовний процес.
Робота з комп'ютером дала можливість
систематизувати вже наявні методичні розробки, перевести їх у електронний
формат. Тематичне планування для всіх курсів історії, навчальні картки, схеми,
варіанти тестування легко оновлюються, тиражуються при змінах у навчальних
програмах, підручниках.
Усвідомлюючи високий дидактичний
потенціал комп`ютерних технологій навчання, спеціалісти переконані в тому, що
комп`ютери не повинні бути перепоною у взаємовідносинах вчителя і учнів.
Організаційно будь-яка, в тому числі і комп`ютерна технологія навчання
обов`язково повинна містити і традиційні форми взаємодії вчителя і школярів.
Інформаційні технології на уроках історії
використовуються в наступних варіантах:
1. Найпоширеніший вид -
мультимедійні презентації. Підготовка презентацій - серйозний, творчий процес,
кожен елемент якого має бути продуманий і осмислений з точки зору сприйняття
учня. На підготовку однієї презентації до конкретного уроку з використанням
засобів анімації, графіки, аудіозасобів, фрагментів тих же мультимедійних
енциклопедій витрачається досить багато часу. Це залежить в значній мірі від
рівня володіння комп’ютером учителя та матеріалу, який можна
знайти в мережі інтернет. Зате готова продукція дозволяє відмовитися від всіх
інших видів наочності і максимально зосередити увагу викладача на ході уроку.
Програма Power Point дає можливість використовувати на уроці карти, малюнки,
портрети історичних діячів, відеофрагменти, діаграми.
У своїй роботі я використовую
мультимедійні презентації, створені за
допомогою програмного засобу – Microsoft Power Point.
Я використовує їх як під час проведення різних типів уроків
(засвоєння нових знань, комбінований, повторювально-узагальнюючий, тощо), так і
на різних етапах уроку. На мою думку, добре підготовані і методично продумані
слайдові презентації (карти, таблиці, схеми, фото, документи, завдання, шаблони
виконання завдань) – це найкращий вид унаочнення, який дозволяє підійти до
процесу навчання творчо, урізноманітнити способи подачі матеріалу, поєднувати
різні організаційні форми проведення занять з метою отримання високого
результату.
На мою думку презентація має бути
короткою, доступною і композиційно цілісною. В ній не повинно бути нічого
лишнього. Тривалість презентації не повинна бути більшою ніж 20-30 хв. Для демонстрації
слід підготувати не більше 20-25 слайдів.
2 Часто на своїх уроках використовую фрагменти документальних чи
художніх фільмів, або навіть і сучасні відеоматеріали. Перед переглядом
фрагменту вона ставить перед учнями проблемне питання. Саме такі
матеріали дозволяють створити під час уроку атмосферу певної епохи. Крім того,
при вивченні історії повсякденності саме використання таких відеофрагментів
дозволяє оздобити урок оригінальним матеріалом для реконструкції реалій
щоденного життя людей у праці, навчанні, на відпочинку.
Я вважаю, що яскрава картинка на
екрані - всього лише спосіб подачі матеріалу. Це односторонній рух.
Найважливіше на уроці - це жива взаємодія вчителя і учня, постійний обмін
інформацією між ними.
Урок і виховні заходи при застосуванні
комп'ютера будуть ефективніші у того вчителя, який зберігає людські пріоритети
в навчанні та водночас має добре, довірливе ставлення до машини та її
педагогічних і дидактичних можливостей.
3.
Наступний вид використання інформаційних технологій на уроках історії - це
мультимедійні карти, які є більш яскравими, образнішими, і в наш час
інформаційних технологій, незамінні. Такі карти зручні у використанні і в
поєднанні з інтерактивною дошкою
розширюють можливості роботи з ними. Однак, кожен урок провести з
використанням ІКТ немає змоги, тому на даному етапі я продовжую використовувати
наявні в кабінеті історії старі традиційні карти та атласи.
4. Для більш глибокого засвоєння матеріалу і
контролю знань я використовую тести. Ці тести складаю сама у програмах Word чи Power Point, або використовую
готові варіанти тестів, яких дуже багато зараз у мережі Інтернет. Тести можуть
бути різного роду: у вигляді завдань і кількох відповідей, з яких потрібно
вибрати правильний; у вигляді малюнків,
зображень, фотографій. Я застосовую різноманітні способи роботи з тестами:
фронтальне опитування, індивідуальне опитування, самостійне виконання тестів,
після чого на екран виводяться правильні відповіді.
5.
У позакласній діяльності та на уроках узагальнення, систематизації знань, умінь
і навичок також використовую вікторини. Вони містить різного роду завдання
(«розташуй за хронологією», «впізнай героя», «співвіднесіть», «чомучка»,
«історичний словник»). Кожне завдання містить кілька питань, і команди по черзі
відповідають на них.
Учителем можуть бути використані різноманітні види
вікторин, які роблять урок емоційно насиченим, цікавим і допомагають виконати
головну мету - усвідомленого засвоєння навчального матеріалу в процесі
практичної діяльності, що дає найкращі результати і сприяє більш міцному
засвоєнню і закріпленню матеріалу.
6. Іноді
на уроках пропоную учням кросворди, які складає сама або учні вдома, або
використовує готові форми.
7. З метою якісної підготовки
учнів до ЗНО можна використати тренажери
для підготовки до ЗНО з історії. Дані тренажери наближені до реальних варіантів
завдань ЗНО, містять такі ж типи й кількість завдань . Якщо в учня виникли
труднощі з тим чи іншим питанням, то він у будь-який момент може повернутися до
теорії і ще раз вивчити матеріал.
Під час проведення уроків правознавства я використовую основний тип
мультимедійних ППЗ - навчальні презентації. Спочатку вони
були не інтерактивні - пояснення матеріалу йшло лінійно, прив’язано до
послідовності слайдів. Поступово вчителька здійснює перехід до інтерактивних з
врахуванням реакції учнів та залучення їх до активної навчальної діяльності.
Приклад ом такої може бути наступна.
На цьому уроці можливості презентації:
- допомагають акцентувати увагу учнів на основних
поняттях теми;
- пройти стадіями кримінального процесу;
- відчути атмосферу судових засідань.
Для кращого засвоєння нового матеріалу є можливість
використати схеми:
і організувати роботу в малих групах.
В кінці уроку учні повертаються
до визначених завдань уроку і мають змогу переконатися наскільки результативно
вони працювали.
Швидко й результативно можна провести узагальнення
знань,
використовуються і активні форми роботи.
Використання ІКТ буде
ефективним і за умови залучення учнів до підготовки презентацій. Учні класу залучаються
до розроблення мультимедійних
навчальних матеріалів. Вони з інтересом і бажанням виконують ці завдання.
Для оцінювання
розроблених учнями презентацій вчителька застосовує спеціальні критерії:
•
змістовність, повнота розкриття обраної теми;
• логічність та послідовність викладу
матеріалу;
• самостійність у його пошуку;
• якість оформлення, вміння подати матеріал у
яскравій візуальній формі;
• вміння усно презентувати свою роботу, тримати
увагу класу.
Береться до уваги і
трудомісткість виконаного учнями проекту, а також інноваційність і складність
застосованої при його розробці технології для учнів певного віку.
ВИСНОВОК
Я вважаю, що використання інформаційних
технологій допомагає вчителю підвищувати мотивацію навчання дітей до предмета і
призводить до цілого ряду позитивних наслідків:
1. Підвищення рівня використання наочності на
уроці;
2.
Підвищення продуктивності уроку;
3.
Встановлення міжпредметних зв'язків із основами інформатики і обчислювальної
техніки фізики, літератури та ін .
4.
Можливість організації проектної діяльності учнів по створенню навчальних
програм під керівництвом викладачів інформатики та історії.
5.
Необхідність звертати величезну увагу на логіку подачі навчального матеріалу
позитивним чином позначається на рівні знань учнів.
6.
Поліпшуються взаємовідносини вчителя з учнями, далекими від історії, але
захопленими ПК. Підлітки починають
бачити в викладачі "споріднену душу".
7. А
найголовніше - в учнів змінюється ставлення до ПК як до дорогої,
захоплюючої іграшки. Хлопці починають
сприймати його як універсального інструмента для роботи в будь-якій області
людської діяльності.
Безперечно, що в сучасних навчальних закладах
комп'ютер не вирішує всіх проблем, він залишається всього лише
багатофункціональним технічним засобом навчання. Не менш важливі й сучасні
педагогічні технології та інновації в процесі навчання, які дозволяють не
просто "вкласти" в кожного учня якийсь запас знань, але, в першу
чергу, створити умови для прояву пізнавальної активності учнів. Інформаційні
технології, в сукупності з правильно підібраними (або спроектованими)
технологіями навчання, створюють необхідний рівень якості, варіативності,
диференціації та індивідуалізації навчання і виховання.
Сучасний педагог просто
зобов'язаний уміти працювати з сучасними засобами навчання хоча б заради того,
щоб забезпечити одне з найголовніших прав - право на якісну освіту. Сьогодні
вчитель, що діє в рамках звичної «крейдяної технології», істотно поступається
своїм колегам, які ведуть заняття з використанням мультимедіапроектора,
електронної дошки і комп'ютера, що забезпечує вихід в Інтернет.
Моє проблемне питання -
"Застосування ІКТ на уроках історії та правознавства", яке вона
обрала з метою підвищення свого професійного рівня. Я вивчаю досвід з даної
проблеми вчителя Макарівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів м.Макарів
Київської області – Бовкун Олександра Васильовича та вчителя історії
Шевченківської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів м. Звенигородки
Черкаської області – Сорич Ірини
Володимирівни.
ЛІТЕРАТУРА
1. Мокрогуз О.П. Інноваційні
технології на уроках історії. –
Х.;вид. «Основа», 2007
2. Мокрогуз О.П. Методичні
рекомендації щодо використання мультимедійної презентації «Сталінська
індустріалізація України».
Х.: вид. «Основа», № 27, 2010
Впровадження інтерактивних методів навчання на уроці історії
4.
http://www.experts.in.ua/baza/analitic/index.php?ELEMENT_ID=51949
5. http://shukalka.com.ua/
Комментариев нет:
Отправить комментарий