Нині світове співтовариство
беззастережно визнало якість освіти
головною метою, пріоритетом розвитку суспільства у XXI столітті, якому підпорядковані всі інші показники
людського життя.
Якість освіти є категорією, що
за своєю сукупністю відображає різні аспекти освітнього процесу
філософські, соціальні, педагогічні, політико-правові, демографічні,
економічні тощо. Це поняття поєднує властивості й характеристики освітнього процесу
та його результату, які спроможні задовольняти освітні потреби всіх суб'єктів
навчально-виховного процесу, — учнів і студентів, їхніх батьків, викладачів,
роботодавців, управлінців, тобто суспільство в цілому. Підвищення рівня
якості освіти пов'язане з модернізацією змісту освіти,
оптимізацією способів і технологій організації освітнього процесу й,
звичайно, переосмисленням мети і результатів освіти. Реалізацію цього
завдання ефективніше забезпечує не підтримувальпий, а особистісно орієнтований
тип освіти.
Останніми
роками відбувається різка переорієнтація оцінювання результатів освіти з понять
«підготовленість», «освіченість», «загальна культура», «вихованість» на
поняття «компетенція», «компетентність» учнів, студентів, спеціалістів. Це
поняття введено експертами Міжнародної організації праці наприкінці 80-х років минулого століття згідно з вимогами
ринку праці щодо якостей, якими мають володіти випускники освітніх установ. З
того часу, як показує аналіз досвіду зарубіжних країн, одним із шляхів
оновлення освіти, узгодження її із сучасними потребами є перенесення акцентів
з процесу навчання на його результати й орієнтація змісту навчання на компетентнісний
підхід та створення ефективних механізмів його запровадження.
Безпосередньо
в освіті компетентність виступає як певний зв'язок двох видів діяльності учня: сьогоднішньої — освітньої та
майбутньої — практичної, і, відповідно, потребує доповнення традиційного змісту
освіти елементами, що забезпечать здатність учня ефективно діяти за межами
навчальних ситуацій, продуктивно розв'язувати в повсякденному житті реальні
проблеми — від побутових до виробничих і соціальних.
Якщо сфера
життя, в якій людина відчуває себе здатною до ефективного функціонування
(тобто компетентною), є достатньо широкою, мова йде про так звані ключові
чи життєві компетентності. Якщо ж компетентність поширюється на більш
вузьку сферу (наприклад, у рамках певної наукової дисципліни), то можна
говорити про предметну, чи галузеву компетентність. Компетентнісний підхід — це
спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових (базових,
основних) і предметних компетентностей особистості. Результатом такого процесу
буде формування загальної життєвої компетентності випускника школи як
інтегрованої характеристики особистості, яка може бути представлена сукупністю
ключових компетентностей.
Трансформація
змісту освіти за умов компетентнісного підходу насамперед визначається
принципово іншим підходом до його відбору й структурування, що мають бути
підкорені кінцевому результату освітнього процесу: набуття учнем певного
рівня життєвої компетентності.
Вчені
АПН України визначили сім наскрізних для всіх рівнів шкільної освіти ключових
компетентностей: навчальна, культурна,
здоров'язберігаюча, інформаційно-комунікативна, соціальна, громадянська,
підприємницька. Такий перелік компетентностей є вмотивованим, адже він
співвідноситься з тими вимогами, які ставляться до шкільної освіти у європейських
країнах.
Вивчення
історії має забезпечити формування
(розвиток, розкриття потенціалу) соціально адаптованої та відповідальної
особистості, здатної до самореалізапії, через набуття учнем таких
компетентностей:
• самостійно знаходити, аналізувати,
систематизувати, інтерпретувати, оцінювати та використовувати інформацію
різних джерел щодо життя суспільства і людини в ньому;
• враховуючи історичний та
соціальний досвід попередніх поколінь, досліджувати суспільні проблеми,
прогнозувати тенденції суспільного життя, робити відповідальний вибір способу
їх розв'язання у процесі навчання, в особистому та суспільному житті;
•
реалізовувати і захищати свої права, задовольняти свої потреби,
інтереси в умовах громадянського суспільства та застосовувати стратегії
поведінки, спрямовані.на зміцнення української держави;
•
ефективно спілкуватись, взаємодіяти й співпрацювати з
окремими особами, різними соціальними групами, з інституціями суспільства;
застосовувати демократичні технології прийняття колективних рішень, враховуючи
власні інтереси і потреби інших громадян;
•
визначати й застосовувати ефективну і толерантну стратегію
повсякденної поведінки, визначати життєві цілі, адекватно оцінювати себе.
Якщо визначати предметні компетентності для предмета «Історія», то цей
перелік для випускника середньої школи може виглядати так:
Хронологічна —
передбачає
вміння учнів орієнтуватися в історичному
часі.
Просторова — передбачає вміння
учнів орієнтуватися в історичному просторі.
Інформаційна — передбачає вміння учнів
працювати з джерелами історичної інформації.
Мовленнєва
— передбачає вміння учнїв будувати
усні та письмові висловлювання щодо історичних фактів, історичних постатей та
історичної теорії.
Логічна — передбачає вміння учнів визначати та застосовувати
теоретичні поняття, положення, концепції для аналізу и пояснення історичних фактів, явищ, процесів.
Аксіологічна — передбачає вміння
учнів формулювати оцінки і версії
історичного руху й розвитку.
Зауважимо далі на кількох важливих моментах. По-перше, якщо співвіднести зміст і вимоги ключових, галузевих і предметних
компетентностей, стає очевидним, що таке бачення
може забезпечити системний підхід до формування життєвої компетентності учня як міжпредметного результату якісної
освіти. По-друге, предметні компетентності відбивають особливості змісту і способів пізнання відповідної
науки (у даному випадку — історії).
По-третє, подані формулювання створюють об'єктивну основу для визначення чіткої позиції вчителя як у побудові навчального процесу, так і в оцінюванні
його результатів.
Отже, сучасний компетентнісний підхід
до навчання, орієнтація освіти на результат потребує зламу
певних стереотипів як у плануванні уроку, організації пізнавальної
діяльності учнів, гак і в оцінюванні навчальних досягнень учнів.
Все це потребує і нової практики навчання, і ґрунтовних теоретичних напрацювань, і
нових критеріїв розробки засобів навчання,
насамперед підручників. Запропоновані підходи до проектування уроку або
іншого відрізку навчально-виховного процесу,
безумовно, потребують подальшого осмислення і поступового запровадження у
практику навчання не тільки історії, а й інших предметів, оскільки саме
навчання, орієнтоване на реальні, чіткі,
вимірювані, зрозумілі, життєво значущі результати, може сьогодні
забезпечити дійсний розвиток особистості кожного учня і майбутнє нашої держави.
Зважаючи на те, що основною формою організації навчальної діяльності практично
у всіх країнах світу є сьогодні класно-урочна система, яка будучи прогресивною
протягом чотирьох століть поспіль, сьогодні, в умовах науково-технічного
прогресу, перестала задовольняти потреби суспільства в освіті і потребує вдосконалення.
Причиною цього стало як закономірне і неминуче зростання обсягу
загальноосвітніх знань, що підлягають обов'язковому засвоєнню, так і зміна
вимог суспільства до освіти. Критика класно-урочної системи найчастіше
пов'язана з пасивністю учнів на уроках та відсутністю інтересу до навчання, зниженням
якості знань, перевантаженням дітей домашніми завданнями й уроками, з тим, що
навчальні заняття шкідливо впливають на здоров'я школярів.
Процес реформування освіти в Україні, який мав би усунути вади шкільної
практики, насправді часто зводиться до спроб введення нового змісту в рамки
старої системи. Адже проблеми радянської системи освіти, що була орієнтована
значною мірою на інформативні цілі, автоматично переносяться на сучасний
розвиток школи. Вносяться зміни в навчальні плани та програми, збільшується
число років навчання в початкових чи старших класах тощо, проте ці заходи
істотно не впливають на якість навчання. Як і раніше, в центрі цих перетворень
залишається питання «що вивчати».
Такий підхід уже вичерпаний самою практикою розвитку освіти. Адже обсяг
знань не може зростати до безкінечності. Все гострішою стає проблема
вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на
запитання «як навчати, як створити умови для розвитку та самореалізації
особистості в процесі навчання». Як, залишаючись в рамках класно-урочної
системи, підвищити ефективність навчального процесу, досягти високого
інтелектуального розвитку учнів, забезпечити оволодіння ними навичками
саморозвитку особистості. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи
сучасні інноваційні технології, зокрема технології інтерактивного навчання,
перетворюючи, таким чином, традиційний урок в інтерактивний.
Дидактична
мета є найважливішою складовою, пусковим моментом процесу навчання, тому за цією ознакою розрізняють такі типи уроків:
•
уроки вивчення нового навчального матеріалу;
•
уроки формування і вдосконалення вмінь та навичок;
•
уроки закріплення та застосування знань, вмінь та
навичок;
•
уроки узагальнення та систематизації знань;
•
уроки контролю і корекції знань, умінь та навичок;
•
комбіновані уроки.
Структура
уроку, тобто послідовність його частин і елементів, залежить передусім від
мети та змісту уроку і не може будуватись стихійно. Проте не може бути й
універсальних схем, придатних для всіх випадків організації навчання.
Перш ніж перейти до ґрунтовного розгляду інтерактивних навчальних
технологій та інтерактивного уроку спробую з'ясувати загальну суть
інтерактивного навчання і порівняю його із загальновідомими, традиційними
підходами до навчання. Виходячи з мети, яку я поставила перед собою, скористаюсь
підходами, запропонованими Я. Голантом ще в 60-х pp. XX ст., і охарактеризую три
основні моделі навчання, що існують у сучасній школі. Я. Голант виділяв
активну та пасивну моделі навчання залежно від участі учнів у навчальній
діяльності.
До цієї класифікації потрібно додати інтерактивне навчання як певний
різновид активного, який має свої закономірності та особливості.
1. Пасивна модель навчання
Учень
виступає в ролі «об'єкта» навчання, повинен засвоїти й відтворити матеріал,
переданий йому вчителем, текстом підручника тощо — джерелом правильних знань. До відповідних методів
навчання належать методи, за яких учні лише слухають і дивляться
(лекція-монолог, читання, пояснення, демонстрація й відтворювальне опитування
учнів). Учні, як правило, не спілкуються між собою і не виконують якихось
творчих завдань.
2. Активна модель навчання
Такий
тип навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність
і самостійність учнів. Учень виступає «суб'єктом» навчання, виконує творчі
завдання, вступає в діалог з учителем. Основні методи: самостійна робота,
проблемні та творчі завдання (часто домашні), запитання від учня до вчителя і
навпаки, що розвивають творче мислення.
3. Інтерактивна модель навчання
Слово
«інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter» — взаємний і «act» —діяти. Таким чином, інтерактивний
— здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання — це спеціальна форма
організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету —
створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою
успішність, інтелектуальну спроможність.
Суть
інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови
постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання
(колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є
рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять,
рефлексують з приводу того, що вони знають, вміють і здійснюють. Організація
інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання
рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної
ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню
цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу
стати справжнім лідером дитячого колективу.
Інтерактивна
взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над
іншими, так і однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні
вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити,
приймати продумані рішення.
Дослідження, показують, що інтерактивне
навчання дозволяє різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає
не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю (дії, практику).
Результати цих досліджень відображені в схемі «Піраміда навчання».
З
піраміди видно, що найменших результатів можна досягти за умов пасивного
навчання (лекція — 5%, читання — 10%), а найбільших — інтерактивного
(дискусійні групи — 50%, практика через дію — 75%, навчання інших чи негайне застосування — 90%). Це, звичайно, середньостатистичні дані, і в конкретних
випадках результати можуть бути дещо іншими, але в середньому таку
закономірність може простежити кожен педагог.
Чим
зумовлені таки результати? Для того щоб зрозуміти цей механізм, пригадаємо, як
працює наш мозок.
Робота нашого мозку відрізняється від роботи відеомагнітофона чи плеєра.
Інформація, яка поступає до нього, не просто записується, а й аналізується,
обробляється. Наш мозок постійно ставить такі запитання:
- Чи отримував я таку інформацію раніше?
- Чого стосується ця інформація? Що я можу з нею
зробити?
- Чи можна вважати, що це те саме, з чим я мав справу вчора чи минулого місяця?
- Чи можна вважати, що це те саме, з чим я мав справу вчора чи минулого місяця?
Отже, мозок не тільки отримує інформацію а й обробляє її. Щоб ефективно
обробити інформацію, необхідно задіяти як зовнішні, так і внутрішні чинники.
Коли ми обговорюємо проблеми з іншими, ставимо запитання, що їх стосуються,
наш мозок працює набагато краще. Коли викладач, пояснюючи матеріал короткими
частинами, блоками, пропонує учням обговорити між собою кожну таку частину, а
потім продовжує пояснення, - в результаті такого навчання засвоєння матеріалу
буде вдвічі ефективнішим, ніж при монологічному поясненні.
Ще краще, якщо ми можемо щось «зробити» з інформацією, щоб отримати
зворотний зв'язок, чи добре ми її зрозуміли. Наприклад з цією метою можна:
викласти інформацію своїми словами; навести свої приклади; показати певні
подібні прояви, подібні ознаки в інших явищах і процесах; знайти зв'язок з іншими
процесами або явищами, вже відомими раніше; передбачити деякі наслідки; знайти
протилежності.
Понад 2400 років тому Конфуцій сказав:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам'ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Ці три прості твердження обґрунтовують необхідність використання активних
методів навчання. Дещо змінивши слова великого китайського педагога, можна
сформулювати кредо інтерактивного навчання:
Те, що я
чую, я забуваю.
Те, що я
бачу й чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я
чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я
чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я
передаю знання іншим, я стаю майстром.
Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти. Хоча останній метод
простіший, доступніший і, безумовно, швидший. Ви можете швидко повідомити
учням те, що вони повинні знати, і вони забудуть це ще швидше.
Процес
навчання не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він
потребує напруженої розумової роботи дитини і її власної активної участі в
цьому процесі. Пояснення й демонстрація, самі по собі, ніколи не дадуть
справжніх, стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою активного
(інтерактивного) навчання.
Як можна помітити з поданого нижче
опису різноманітних інтерактивних технологій, обов'язковим складником їх є і
так звані пасивні методи.
Як правило, сучасна система навчання чекає від учителя охоплення великого
обсягу інформації й орієнтована на «знання» і «розуміння». Це підштовхує
педагога на використання в основному пасивного навчання. У середньовіччі
використання пасивних методів було виправдано. Учитель мав можливість передати
весь обсяг відомої на той час інформації з будь-якого предмета своєму учню. У
сучасному світі ситуація кардинально змінилася. Неможливо одній людині знати
все навіть у якійсь вузькій галузі знання. До того ж, як відомо, численні факти
добре запам'ятовують комп'ютери. Учні ж повинні мати інші навички: думати,
розуміти суть речей, осмислювати ідеї й концепції і вже на основі цього вміти
шукати потрібну інформацію, трактувати її і застосовувати в конкретних умовах.
Цьому саме і сприяють інтерактивні технології.
Для
того щоб подолати складності застосування окремих інтерактивних технологій і
перетворити їхні слабкі сторони в сильні, треба пам'ятати:
o
Інтерактивна взаємодія потребує певної зміни всього життя
класу, а також значної кількості часу для підготування як учням, так і
педагогу. Краще старанно підготувати кілька інтерактивних занять у навчальному
році, ніж часто проводити наспіх підготовлені «ігри».
o
Використання інтерактивного навчання не самоціль. Це лише
засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє
співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає можливості дійсно
реалізувати особистісно-орієнтоване навчання,
зробити урок ефективним.
Для ефективного застосування інтерактивного навчання, зокрема, для того щоб
охопити весь необхідний матеріал і глибоко його вивчити (а не перетворити
технології в безглузді «ігри заради самих ігор»), педагог повинен старанно планувати
свою роботу, щоб:
*
дати завдання учням для попереднього підготування:
прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;
*
відібрати для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням «ключ» до освоєння теми;
*
під час самих інтерактивних вправ дати учням час подумати
над завданням, щоб вони сприйняли його серйозно, а не механічно або «граючись»
виконали його;
*
на одному занятті можна використовувати одну максимум — дві інтерактивні вправи, а не їх калейдоскоп;
*
дуже важливим є проведення спокійного глибокого обговорення
за підсумками інтерактивної вправи, зокрема акцентуючи увагу і на іншому матеріалі
теми, прямо не порушеному в інтерактивній вправі;
* проводити швидкі
опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів теми, що не
були пов'язані з інтерактивними завданнями.
Для зміцнення контролю за ходом процесу навчання за умов
використання інтерактивної моделі навчання викладач повинен попередньо добре підготуватися:
використання інтерактивної моделі навчання викладач повинен попередньо добре підготуватися:
*
глибоко вивчити і продумати матеріал, у тому числі додатковий,
наприклад, різноманітні тексти, зразки документів, приклади, ситуації,
завдання для груп тощо;
*
старанно спланувати і розробити заняття: визначити хронометраж,
ролі учасників, підготувати питання і можливі відповіді, виробити критерії
оцінки ефективності заняття ;
*
мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших
для учнів випадків, проблем; оголошення очікуваних результатів (цілей) заняття
і критеріїв оцінки роботи учнів;
*
передбачити різноманітні методи для привернення уваги
учнів, налаштування їх на роботу, підтримання дисципліни, необхідної для
нормальної роботи аудиторії;
Після кількох старанно підготовлених уроків викладач
зможе відчути, як змінилося ставлення до нього учнів, а також сама атмосфера у
класі — і це послужить додатковим
стимулом до роботи :і інтерактивними технологіями.
Будь-яка
педагогічна технологія повинна відповідати основним критеріям технологічності:
системності (наявність логіки процесу, взаємозв'язку частин,
цілісність), керованості (можливість діагностики досягнення цілей,
планування процесу навчання), ефективності (технологія повинна
вибиратись відповідно до результатів і оптимальних затрат, гарантувати
досягнення певного стандарту навчання), відтворюваності (можливості
застосування в інших однотипних навчальних закладах іншими суб'єктами).
Якщо
спробувати дати визначення поняття інтерактивна
технологія навчання, то — це така організація навчального процесу, за якої
неможлива неучасть школяра у колективному взаємодоповнюючому, заснованому на
взаємодії всіх його учасників процесі навчального пізнання: або кожен учень
має конкретне завдання, за яке він повинен публічно прозвітуватись, або від
його діяльності залежить якість виконання поставленого перед групою та перед
усім класом завдання. Інтерактивні технології навчання включають в себе чітко
спланований очікуваний результат навчання, окремі інтерактивні методи і прийоми,
що стимулюють процес пізнання, та розумові і навчальні умови й процедури, за
допомогою яких можна досягти запланованих результатів.
На
відміну від методик, інтерактивні навчальні технології не вибираються для
виконання певних навчальних завдань, а самою своєю структурою визначають
кінцевий результат.
В
сучасній педагогіці розрізняють різні види інтерактивних технологій в залежності
від мети уроку та форм організації
навчальної діяльності учнів:
•
Інтерактивні технології кооперативного навчання.
•
Інтерактивні технології колективно-групового навчання.
•
Технології ситуативного моделювання.
•
Технології опрацювання дискусійних питань.
Сучасна
педагогічна наука включає велику кількість інтерактивних технологій .
Деякі
з інтерактивних технологій я
використовую в своїй практиці.
ІНТЕРАКТИВНІ
ТЕХНОЛОГІЇ КООПЕРАТИВНОГО НАВЧАННЯ
Парна
і групова робота організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках
застосування знань, умінь та навичок. Це може відбуватися одразу ж після
викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування,
на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або
бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку.
Робота в парах
Технологія особливо ефективна ни початкових етапах
навчання учнів ро боті у малих групах. її можна викори стовувати для досягнення
будь-яко дидактичної мети: засвоєння, закріп лення, перевірки знань тощо. За
умої парної роботи всі діти в класі отриму ють рідкісну за традиційним навчав
ням можливість говорити, висловлю ватись. Робота в парах дає учням чаї
подумати, обмінятись ідеями з партне ром і лише потім озвучувати свої думки
перед класом. Вона сприяє ро;і витку навичок спілкування, вміння
висловлюватись, критичное мислення, вміння
переконувати й вести дискусію.
Робота в малих групах
Роботу в
групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують
колективного розуму. Найдоцільніше використовувати цю технологію в тих
випадках, коли завдання вимагає спільної, а не індивідуальної роботи.
В своїй роботі я використовую вправу «Логічні
ігри». Її можна використовувати як для роботи в парах, так і для малих
груп-команд. Найкраще цю вправу застосовувати після вивчення нового матеріалу,
коли учні знайомі з основними поняттями. Можна запропонувати різні рівні
складності «логічних рядів»
– Визначити, що об’єднує слова вряді
– Викреслити зайве слово і пояснити, що об’єднує слова, що
залишились
– Скласти логічний ряд для суперника
– Скласти логічний ряд з помилкою для суперника
Як приклад можна привести використання цієї вправи
на уроці «Релігія та культура давньої Індії» для закріплення вивченого
матеріалу:
ВИКРЕСЛІТЬ ЗАЙВЕ.
ЩО ОБ'ЄДНУЄ РЯД СЛІВ, ЯКІ
ЗАЛИШИЛИСЯ?
1.
Шудри, раджі, брахмани,
кшатрії, вайш'ї.
2.
Касти, Маур'я, слон,
шахи, чай, р. Ганг, р. Інд.
3. Індра, Шива, Будда, Крішна, Агні, Чандрагупта.
4. "Рамаяна", "Рігведа",
"Аюрведа", "Махабхарата", "Аргхашастра»
Не залишаю поза увагою і таку цікаву інтерактивну
вправу як «Історичний футбол». Найкраще застосовувати її після пояснення нової
теми або під час перевірки домашнього завдання. Ця вправа спрямована на краще
засвоєння історичних понять, дат, запам’товування історичних імен осіб. Для
проведення клас ділиться на 2-3 команди, на дошці пишуться назви команд. Умови
гри: команди по черзі задають питання одна одній, які виступають в ролі м’яча.
Відповідь потрібно давти швидко, за правильну відповідь команда одержує 1 бал –
м’яч вважається відбитим і команда одержує право задати своє запитання. Якщо
команда не може відповісти правильно – вважається що їй забили гол.
Особливу увагу звертаю на правильне чітке
формулювання питань. Якщо ж команда задала питання і сама не взмозі правильно
відповісти – це вважоється «гол в свої ворота» і з рахунку віднімається 1 бал.
В кінці гри оголошується результат.
Ця гра викликає в учнів великий інтерес та
активізує весь клас.
ТЕХНОЛОГІЇ КОЛЕКТИВНО-ГРУПОВОГО НАВЧАННЯ
До цієї
групи належать інтерактивні технології, що передбачають одночасну спільну
(фронтальну) роботу всього класу.
Обговорення проблеми в загальному колі
Це загальновідома технологія, яка застосовується, як правило, в комбінації
з іншими. Її метою є прояснення певних
положень, привертання уваги учнів до складних або проблемних питань у
навчальному матеріалі, мотивація пізнавальної діяльності, актуалізація опорних
знань тощо. Вчитель має заохочу вати всіх до рівної участі та дискусії.
Мікрофон
Різновидом
загальногрупового обговорення є технологія «Мікрофон»,
яка надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на
запитання або висловлюючи свою думку чи
позицію.
Незакінчені речення
Цей прийом часто поєднується з «Мікрофоном» і
дає можливість грунтовніше працювати над формою висловлення власних , порівнювати їх з іншими. Робота за такою методикою дає
тнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися запропонованих тем,
відпрацьовувати вміння говорити 'ко, але по суті й
переконливо.
Мозковий штурм
Відома
інтерактивна технологія колективного обговорення, що широко використовується
для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми. Мозковий штурм спонукає учнів
проявляти уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.
Мета
«мозкового штурму» чи «мозкової атаки» в тому, щоб зібрати якомога більше ідей
щодо проблеми від усіх учнів протягом обмеженого періоду часу.
Аналіз ситуації (Case-метод)
При вивченні історії зміст деяких понять учні засвоюють, аналізуючи певні
ситуації, випадки з життя, у яких стикаються інтереси людей, життєві погляди,
позиції. Такі ситуації можуть аналізуватись учнями індивідуально, в парах, в
групах або піддаватись аналізу в загальному колі. Такий аналіз потребує певного
підходу, алгоритму. Технологія вчить учнів ставити запитання, відрізняти
факти від думок, виявляти важливі і другорядні обставини, аналізувати та
приймати рішення.
ТЕХНОЛОГІЇ СИТУАТИВНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
Модель навчання у грі — це побудова навчального
процесу за допомогою включення учня у гру (передусім ігрове моделювання явищ,
що вивчаються).
Ігрова модель навчання покликана реалізовувати, крім основної дидактичної
мети, ще й комплекс цілей: забезпечення контролю виведення емоцій; надання
дитині можливості самовизначення; надихання і допомога розвитку творчої уяви;
надання можливості зростання навичок співробітництва в соціальному аспекті;
надання можливості висловлювати свої думки.
Учасники навчального процесу, за ігровою моделлю, перебувають в інших
умовах, ніж у традиційному навчанні. Учням надається максимальна свобода
інтелектуальної діяльності, яка обмежується лише визначеними правилами гри.
Учні самі обирають власну роль у грі, висуваючи припущення про ймовірний
розвиток подій, створюють проблемну ситуацію, шукають шляхи її розв'язання,
беручи на себе відповідальність за обране рішення. Вчитель в ігровій моделі
виступає як: інструктор (ознайомлення з правилами гри, консультації під час її
проведення), суддя-рефері (коректування і поради з розподілу ролей), тренер
(підказки учням для прискорення проведення гри), головуючий, ведучий
(організатор обговорення).
Як
правило, ігрова модель навчання реалізується за чотири етапи: 1) орієнтація (введення учнів у тему, ознайомлення з
правилами гри, загальний огляд її перебігу); 2) підготовка
до проведення гри (викладення сценарію гри, визначення ігрових завдань, ролей,
орієнтовних шляхів розв'язання проблеми); 3)
основна
частина — проведення гри; 4) обговорення.
Імітаційні ігри
Імітаціями
(імітаційними
іграми) називають процедури з виконанням певних простих відомих дій, які
відтворюють, імітують будь-які явища навколишньої дійсності. Учасники
імітації реагують на конкретну ситуацію в рамках заданої програми, чітко
виконуючи інструкцію,, наприклад проводячи дослід. Як правило, вчитель надає
під час імітації чіткі поопераційні
інструкції. Учні можуть виконувати дії індивідуально або в
групах. На закінчення певного виду діяльності всі учні отримують подібний
результат, але він може розрізнятись залежно від індивідуальних особливостей
учня, складу групи, використаних ресурсів тощо. Дуже важливою процедурою
імітації є обговорення отриманих результатів діяльності та усвідомлення учнями
причинно-наслід-кових зв'язків, які можна простежити, аналізуючи результати
імітації у різних її учасників.
Імітаційні ігри розвивають уяву та навички критичного мислення, сприяють
застосуванню на практиці вміння вирішувати проблеми.
Судове слухання (суд prose)
Технологія
судового слухання дає можливість учням розіграти судовий процес з конкретної
справи
Ця
технологія дає можливість учням отримати уявлення про процедуру прийняття
судового рішення, взяти участь у вправі, пов'язаній з аналізом, критичним
мисленням, прийняттям рішень.
Цікавим для учнів 8 класу є
урок-суд по темі «Становище Української держави в роки правління І.Мазепи».
Крім цього на цьому уроці використано елементи театралізації.
На сучасному етапі діяльність
І.мазепи оцінюється неоднозначно. Тому на уроці було поставлено проблемне
питання: хто ж насправді І.мазепа – зраднрк чи національний герой. Це питання
повинно було вирішитись на «судовому засіданні» під час уроку. Всі учні
учасники судового засідання виступали з повідомленнями і намагались
аргументувати свою точку зору, допомогти судді прийняти рішення. Але на уроці
суддя не виголосив свій вердикт. Питання залишилось відкритим і учням була дана
можливість висловити свою точку зору на проблемне запитання, виходячи з почутих
на уроці фактів. Окрім того, учні вчились давати оцінку діям історичної особи,
вони також одержали інформацію про становище Української держави в роки
гетьманування І.Мазепи, ознайомились з основними правилами судового слухання.
Розігрування ситуації за
ролями
(«Рольова гра»)
Імітує реальність призначенням ролей учасницям та учасникам і наданням їм можливості
діяти «наче насправді». Кожна особа в рольовій
грі має чітко знати зміст її ролі та мету рольової гри взагалі.
Мета рольової гри — визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації,
набути досвіду шляхом гри, допомогти навчитися через досвід та почуття.
У ході рольової гри учасники «розігрують в ролях визначену проблему або
ситуацію. Рольова гра потребує ретельної підготовки
Так, під час вивчення теми
«Східний похід А.Македонського» я застосовую рольову гру. Всі учні на час уроку
стають учасниками подій, пов’язаних з походом
А. Македонського, від свого імені розповідають про події, свідками яких
вони «були», виражають свої емоції і ставлення щодо цих подій, оцінюють
поведінку інших героїв. Так, учні виступають в ролі А. Македонського, царя
Дарія ІІІ, Мемнона (начальника грецьких найманців у війську Дарія ІІІ), жителів
Гордіону, Тіру, Персеполя тощо. Дуже важливою є роль Літописця, який є
звязуючою ланкою між розповідями і на дошці «пише літопис» походів
А.Македонського, закріплюючи таблички з написами. В результаті на дошці
з’являється вся панорама походів А.Македонського, учні ознайомлюються з
основними подіями.
В кінці уроку учні визначають
кращого актора, який найбільш емоційно зіграв роль, складають історичні
портрети А.Македонського та Дарія ІІІ, працюють з картою. Проводиться
рефлексія.
ТЕХНОЛОГІЇ ОПРАЦЮВАННЯ ДИСКУСІЙНИХ ПИТАНЬ
Дискусії є
важливим засобом пізнавальної діяльності учнів у процесі навчання. За
визначенням науковців, дискусія — це широке публічне обговорення якогось спірного питання. Вона значною мірою
сприяє розвитку критичного мислення, дає можливість визначити власну позицію,
формує навички відстоювати свою думку, поглиблює знання з обговорюваної проблеми
і все це повністю відповідає завданням сучасної школи. Вона може виступати як метод засвоєння знань,
закріплення їх і вироблення вмінь і навичок, як метод розвитку психічних
функцій, творчих здібностей і особистісних якостей учнів.
Сучасна дидактика визнає велику освітню і виховну цінність дискусій. Вони
вчать глибокому розумінню проблеми, самостійній позиції, оперуванню
аргументами, критичному мисленню, зважати на думки інших, визнавати вдалі
аргументи, краще розуміти іншого, сприяють уточненню власних переконань і
формуванню власного погляду на світ.
Протягом
усієї роботи груп учитель тримає в полі зору три основних моменти: мета, від
якої під час дискусії не слід відхилятися; час, якого слід дотримуватися, щоб
встигнути досягти визначеної мети; підсумки, як треба підбити, аби не втратити
сенс самої дискусії.
Дискусію
я використовую як метод закріплення навчального матеріалу і стимулювання
пізнавальної діяльності учнів. Можна визначити кілька варіантів моделювання
навчальних тем на основі дискусії:
•
побудова вивчення теми як підготовки до дискусії за всім
матеріалом, яка відбувається на останньому (або останніх) уроці;
•
включення дискусійного компонента в окремі уроки теми на
етапах перевірки домашнього завдання і закріплення щойно вивченого матеріалу;
•
побудова навчання як самостійної або групової роботи
учнів з обговоренням її результатів.
Метод ПРЕС
З цієї технології я починаю роботу
над навчанням учнів дискутувати. Вона використовується при обговоренні
дискусійних питань та при проведенні вправ, у яких потрібно зайняти й чітко
аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється. Метод навчає
учнів виробляти й формулювати аргументи, висловлювати думки з дискусійного
питання у виразній і стислій формі, переконувати інших.
Під час обговорення дискусійного питання я вчу дітей
застосовувати метод ПРЕС – тобто наводити важливі докази, аргументи.
–
Чи можна вважати ревкоми та комбіди представницькими органами
влади, якщо Тимчасовий робітничо-селянський уряд України постановив: «Ревкоми
організуються з безумовних прихильників Радянської влади»; «комітети бідноти
організуються членами Комуністичної партії (більшовиків) України»?
–
Яку відповідь, на ваш розсуд, міг дати В. Ленін щодо
запитання членів КП(б)У С. Мазлаха та В.Шахрая (1919 р.): «Чи можна лишатися
членом РКП і відстоювати самостійність України»?
–
Чому на початку своєї діяльності, за свідченням В.
Винниченка, «у самій Центральній Раді свідомо одкладали надалі вирішення
гострих соціальних питань»?
–
Який соціально-економічний лад намагалися побудувати
члени Директорії УНР, коли казали, що: «влада в УНР повинна належати класам
працюючим – робітництву й селянству...»?
Ця робота також націлена на формування власного
погляду на інформацію, критичного ставлення до неї, прогнозованих подій і явищ.
Дискусія
Дискусія — це широке публічне обговорення якогось спірного питання.
Вона є важливим засобом пізнавальної діяльності, сприяє розвитку критичного
мислення учнів, дає можливість визначити власну позицію, формує навички
аргументації та відстоювання своєї думки, поглиблює знання з обговорюваної
проблеми.
Особливістю
інтерактивного навчання є підготовка молодої людини до життя і громадянської
активності в громадянському суспільстві і демократичній правовій державі на
заняттях з будь-якого предмета шкільної програми. Це вимагає активізації
навчальних можливостей учня замість переказування абстрактної, «готової»
інформації, відірваної від їхнього життя і суспільного досвіду. Уроки також
повинні надати учням основні пізнавальні та громадянські вміння, а також
навики і зразки поведінки.
Уроки
мають захоплювати учнів, пробуджувати у них інтерес та мотивацію, навчати
самостійному мисленню та діям. Ефективність і сила впливу на емоції і
свідомість учнів у великій мірі залежать від умінь і стилю роботи конкретного
вчителя.
Застосування
інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків, які були
реалізовані при викладенні її орієнтовного варіанта в цьому посібнику. Як
правило, структура таких занять складається з п'яти елементів:
а) мотивація;
б) оголошення,
представлення теми та очікуваних навчаль
них результатів;
них результатів;
в) надання
необхідної інформації;
г) інтерактивна вправа
— центральна частина заняття;
д) підбиття підсумків,
оцінювання результатів уроку.
Так майже на кожному уроці історії я застосовую елементи
дискусії. Учні вчаться висловлювати свою думку, а також доводити її на основі
тих фактів, якими вони володіють. Часто я планую питання, які бажано обговорити
в процесі дискусії.
Так, під час вивчення теми «Перша світова війна» перед
учнями ставиться запитання:
–
Чи виправдала себе
політика блокади Німеччиною Англії?
–
Згадайте, хто ще ставив
перед собою таку мету
Під час вивчення політики більшовиків в Україні під час
революції 1917 р. ставиться питання для дискусії:
–
Чи потрібно було
більшовикам під час боротьби за владу в Україні застосовувати такі жорстокі
методи?
Учні відразу ж діляться на групи, які намагаються довести
протележні точки зору.
Можна подати для дискусії і такі запитання:
–
Чи вважаєте ви
справедливим зрівняльний розподіл землі?
–
Чи вважаєте ви
справедливою політику більшовиків щодо приватної власності?
Часто дискусії виникають стихійно, але вони відіграють
позитивну роль тому, що активізують роботу всього класу, стимулюють пізнавальну
активність, прагнення знайти все нові докази на користь своєї точки зору.
Дуже багато проблем в суспільстві, і не тільки в
освіті, науці, взагалі в демократії. Ми їх вирішимо тоді, коли побудуємо
навчання і виховання на основі поваги до природних здібностей кожної
людини. Це — надзавдання. Але в багатьох людей немає навіть такого усвідомлення,
не кажучи вже про вміння й бажання працювати в цьому напрямі. Тому ми повинні
так здійснювати зміни в нашій освітянській діяльності, щоб якомога більшою
мірою і в традиційній школі спиратися на природні здібності дитини та якомога
швидше спеціалізувати школу з їх урахуванням. Ми повинні сприяти формуванню думки всіх дорослих, щоб перейти в XXI столітті на інші умови: на самопізнання дитини для
саморозвитку з допомогою вчителів. Щоб у дорослому віці ця людина могла
самореалізуватися й займатися улюбленою справою. Робити це потрібно
кваліфіковано. Цьому мають сприяти, передусім, загальноосвітня і професійна
школа та вищий навчальний заклад. Звідси — шлях і до особистого щастя людини, і
до динамічного, ненасильницького прогресу будь-якого суспільства.
Комментариев нет:
Отправить комментарий